Over huiswerk, motivatie en vooral groep 8

Dit jaar ben ik voor de tweede keer leerkracht van groep 8. Na jaren in de onderbouw gewerkt te hebben, heb ik vorig jaar de overstap naar de bovenbouw gemaakt. Een overstap waar ik volgens mij niet snel spijt van ga krijgen, want wat is het genieten!

Meestal wordt er gedacht dat kinderen in groep 8 – vol gierende hormonen, een beginnende baard in de keel en vervelende zweetluchtjes- niet meer gemotiveerd zijn om te leren. Maar niets is minder waar.
Vorig schooljaar -toen ik een zeer ‘braaf’ klasje had- vroeg een flink aantal kinderen om extra huiswerk. Natuurlijk kregen ze dit van ons en vol vlijt gingen ze aan de slag. De ene na de andere kwam extra werk vragen en mijn duo en ik moesten behoorlijk plannen en vooral kopiëren om aan hun vraag te kunnen voldoen.
Toen we aan het einde van het jaar een vrijwillig huiswerkproject introduceerden (twee weken lang véél huiswerk) deed bijna iedereen mee. Iets wat we niet hadden verwacht.

En dan nu een nieuwe groep 8. Een groep die zeer zeker niet als ‘braaf klasje’ bekend staat. Een groep vol pittige individuen waarvan er veel moeite hebben met rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Een groep die daarnaast bekend staat als ongemotiveerd.
Zouden ook zij vrijwillig extra huiswerk gaan maken?

Nou, ik heb het geweten. Het ene na het andere ‘huiswerk wensenlijstje’ werd de eerste week bij me ingeleverd. Het is zoveel dat ik nu -na drie weken- nog steeds niet alle huiswerkpakketjes af heb. Waar ik vorig schooljaar na de kerstvakantie begon met studievaardigheden, vragen de kinderen nu al op vrijdag wat ze dinsdag gaan leren. ‘Want we willen zo graag weten hoe we onze Engels woorden op een goede manier kunnen leren.’

En als er dan ook nog gevraagd wordt om extra werk op de weektaak (want het is te weinig), dan breekt mijn klomp. Wat is het geweldig om te zien hoe graag deze kinderen beter willen worden in de dingen die ze moeilijk vinden. En hoe hard ze hun best doen om het niveau te behalen dat ze graag willen halen.

Zijn het heel de dag schatjes die precies doen wat we van ze vragen? Nee, absoluut niet! Ze kunnen ontzettend vervelend doen tegen elkaar en er zijn er een paar die je wel eens achter het behang zou willen plakken.

Maar gemotiveerd om te leren zijn ze zeker! En ik die nooit een 10+ geef, heb het vandaag voor het eerst gedaan. Want kinderen die moeite hebben met spelling, maar tijdens een Engelse toets  ’arithmetic,  geography en biology’  goed schrijven hebben dat meer dan verdiend.
resultaat= talent x inzet x strategie
Dat het echt zo is, heeft ‘mijn’ groep 8 van dit jaar nu al bewezen!

En de reden van al dat harde werken? Het voortgezet onderwijs komt in zicht en ze willen graag op de school van hun eerste keus terecht komen. Tja, als dat geen goede motivatie is…

 

Motivatie om te leren

Motivatie om te leren

Getagd met , , , , , , , ,
Geplaatst in Nieuws & blog