Er zijn een aantal factoren die op basis van onderzoek als voorspellers worden gezien van lees- en spellingproblemen en dyslexie.
Genetische factoren Dyslexie komt voor in de familie
Spraak- en taalontwikkeling Moeite met uitspraak klanken
Moeite met vormen van goede zinnen
Kleine woordenschat
Fonologisch en fonemisch bewustzijn Moeite met hakken van een woord in losse klanken, bijvoorbeeld /boek/ naar /b/ /oe/ /k/
Moeite met samenvoegen van losse klanken tot een woord, bijvoorbeeld het plakken van /b/ /oe/ /k/ tot /boek/
Moeite met weglaten van klanken in een woord, bijvoorbeeld het weglaten van de /r/ in /broek/, je houdt /boek/ over
Moeite met het herkennen van een klank in een woord
Actieve letterkennis Moeite met het onthouden van letter-klankkoppelingen
Benoemsnelheid Moeite om snel en goed reeksen letters, plaatjes of cijfers te benoemen
Non-woord repetitie Moeite om niet bestaande woorden na te zeggen
Moeite met het begrijpen van complexe vragen, terwijl ze het antwoord wel weten
Moeite met het onthouden of ophalen van namen uit het geheugen
Moeite met het opnoemen van dagen van de week
Moeite met het ordenen van objecten
Moeite om op woorden te komen