:

Wat is de invloed van sociale media op het koopgedrag van jongeren?

Rowan Gemen
Rowan Gemen
2025-11-25 08:07:15
Count answers : 4
0
Jongeren zijn vatbaar voor producten die in hun social media-feed verschijnen. Maar liefst 20% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan 'verslaafd' te zijn geraakt aan winkelen via social media. Binnen deze leeftijdsgroep meldt 16% dat ze meerdere keren per week aankopen doen via sociale media, terwijl 7% zelfs meerdere aankopen per dag doet. Volgens het onderzoek is ruim een kwart van de consumenten in Nederland (27%) in de afgelopen twee jaar meer gaan uitgeven als gevolg van de invloed van social media op hun aankoopgedrag. Bijna een kwart (24%) heeft in dezelfde periode meer impulsaankopen gedaan. Social media blijkt voor alle leeftijdsgroepen de belangrijkste plek te zijn voor het ontdekken van nieuwe producten: in totaal geeft 38% aan via social media nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden.
Isabel Wolters
Isabel Wolters
2025-11-12 23:37:23
Count answers : 4
0
Kortom: de groei van platforms zoals Tiktok hebben wel degelijk invloed op het koopgedrag van jongeren. Met name als leeftijdsgenoten te zien/horen zijn. Een voorbeeld van een enorm invloedrijk platform is Tiktok. Zo merkt ook Wouter van den Bos, Universitair hoofdocent op de UvA, dat de groei van cosmetica aankopen van elfjarige kinderen een aantal jaren geleden onder andere door Tiktok kwam. Ook merkt de Universitaire docent op dat jongeren vooral vatbaar zijn voor leeftijdgenoten, dus als leeftijdsgenoten filmmaken op social media over producten, dan wil dit gemakkelijk aanslaan. Men denkt soms wel dat hun koopgedrag beïnvloed wordt door social media. En men gebruikt de apps niet per se om producten te ontdekken, maar ze komen er wel mee in aanraking en worden soms zelfs beïnvloed tijdens het scrollen.

Lees ook

Wat is de impact van sociale media op jongeren?

Sociale media kunnen bijdragen aan depressies. Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersen Lees meer

Hoe beïnvloeden sociale media het zelfbeeld van jongeren?

Veel jongeren vergelijken zichzelf met anderen online. Je ziet daar alleen de hoogtepunten. Zonder Lees meer

Kiki Huijzing
Kiki Huijzing
2025-11-04 17:50:18
Count answers : 3
0
1 op de 4 jongeren laat zich tijdens hun aankoop beïnvloeden door influencers, aldus Artevelde Hogeschool (2021). In de algemene voorwaarden van TikTok staat onder andere beschreven dat zij onze informatie mogen doorspelen naar andere bedrijven, om ons bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties aan te bieden, wat het koopgedrag van jongeren op TikTok beïnvloed. Onderzoek toont aan dat 85% van de jongeren minstens één influencer volgt en hier zeker door wordt beïnvloed. Meer dan 25% van de jongeren geven aan dat ze zich tijdens hun aankoop hebben laten leiden door een influencer aanbeveling. Influencers hebben een grote sociale invloed en worden vaak door jongeren als betrouwbaar beschouwd. Op deze manier hebben zij invloed op onze meningen, emoties en ons gedrag.
Janna de la Rive Box
Janna de la Rive Box
2025-11-04 15:06:52
Count answers : 4
0
Social media spelen een steeds grotere rol bij het winkelgedrag van Nederlanders. Van het ontdekken van nieuwe producten en merken tot het opdoen van inspiratie en het doen van aankopen – social media zijn tegenwoordig onmisbaar gedurende elke stap in het koopproces. Onder social media gebruikers gaat ruim een kwart (28%) wel eens over tot een aankoop na het zien van een advertentie op hun tijdlijn. Dit percentage ligt zelfs nog hoger onder Generatie Z (35%) en Millennials (39%). Meer dan twee derde van de Nederlandse social media gebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media.

Lees ook

Wat is het grootste gevaar van social media?

Sociale media zijn niet goed óf fout. Het gaat erom hoe jongeren het gebruiken en waarom. Sociale Lees meer

Wat zijn nadelen aan social media?

Een nadeel is het gebrek aan privacy. Als je iets via social media deelt, kunnen anderen het weer m Lees meer

Quinn Fremie
Quinn Fremie
2025-11-04 14:30:16
Count answers : 4
0
Sociale media drukken op diverse manieren hun stempel op het koopgedrag van moderne consumenten. Beoordelingen en aanbevelingen op kanalen als Facebook, TikTok of Instagram zorgen bijvoorbeeld voor sociale bewijskracht, een strategie die het concept van gedeelde ervaringen gebruikt om een gevoel van authenticiteit en betrouwbaarheid te creëren dat consumenten aanspoort om sneller een aankoop te doen. Sociale media, en dan vooral de platforms met een sterk visuele insteek zoals Instagram en Pinterest, fungeren ook als een creatieve etalage. Ze helpen verkopers om producten in de spotlights te zetten en emoties en verlangens op te roepen die de kans op een aankoop vergroten. De invloed van sociale media op het koopgedrag van consumenten verschilt wel per generatie. Waar we zien dat Generatie Z en millennials regelmatig overgaan tot een aankoop na het zien van een advertentie op hun tijdlijn, doen oudere generaties dit niet zo snel. Volgens het Dutch Consumer Trends Report van Retail Radar heeft de meerderheid van de Nederlanders nog nooit via sociale media gekocht. Hoewel directe marketing via sociale media zeker voordelen heeft, spreken influencers en sociale advertenties momenteel voornamelijk jongere kopers aan. Het creatief inzetten van influencers en de juiste woordelijke en visuele content kan echter de generatiekloof overbruggen. Voor oudere demografische groepen is maatwerk essentieel, evenals een aangepaste influencer-aanpak die hun voorkeuren weerspiegelt. Denk bijvoorbeeld aan een goed afgestemde combinatie van e-mail en in-store-evenementen.