:

Portfolio opbouwen voor hoogbegaafde leerlingen

Senn van Leeuwen
Senn van Leeuwen
2025-11-18 20:36:54
Count answers : 5
0
Ontdek welke stappen je kunt ondernemen om een bewuste portfolio keuze te maken. Je krijgt inzicht in de verschillende soorten portfolio’s. Je krijgt handvaten waarmee je zelf portfolio keuzes kunt maken. Je krijgt uitleg hoe je de ontwikkeling van vaardigheden kunt vastleggen. Je krijgt voorbeelden van hoe het wel en niet moet.
Fenna Mangal
Fenna Mangal
2025-11-18 20:15:32
Count answers : 5
0
Een kind dat met gemak tot 20 telt, telt ook moeiteloos tot 100. Een uitdagende opdracht waarbij je enkel cijfers tot 20 gebruikt, bijvoorbeeld een logicapuzzel, zet aan tot nadenken. Is dit ontoereikend, dan kun je alsnog versnellen. Hoogbegaafde leerlingen zijn niet gewend zich in te spannen, sommigen zullen de opdracht voor snelle werkers links laten liggen. Door de uitdagende leerstof te verplichten, kweek je discipline en zelfvertrouwen. Studievaardigheden als plannen en schematiseren, oefenen zij daardoor minder. Zet er daarom op in, bijvoorbeeld via een groepswerk. Dit vormt een extra uitdaging, bovenop de aangeboden binnenklasdifferentiatie. Het differentiatiemateriaal is een vervanging voor leerstof die reeds gekend is of voor overbodige herhalingen en/of oefeningen. Dit materiaal is niet vrijblijvend voor de leerlingen: het moet voor hen duidelijk zijn, dat dit even serieus genomen wordt als ander materiaal.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Tobias Noordijk
Tobias Noordijk
2025-11-18 20:03:45
Count answers : 4
0
Een goed portfolio kan een waardevolle brug vormen tussen het primair en voortgezet onderwijs. Het maakt niet alleen kennis en vaardigheden zichtbaar, maar ook motivatie, leerhouding en persoonlijke groei van (hoog)begaafde leerlingen. In deze interactieve workshop verkennen we hoe een portfolio kan bijdragen aan een soepele overdracht, waardoor het VO beter zicht krijgt op de onderwijsbehoeften, talenten en ontwikkelpunten van leerlingen. We bespreken voorbeelden van effectieve formats, reflectievragen en afspraken tussen PO en VO, zodat het portfolio meer wordt dan een ‘map vol werk’. Het wordt een instrument voor doorlopende talentontwikkeling. Je weet hoe je een portfolio kunt inzetten om de continuïteit in begeleiding en uitdaging van (hoog)begaafde leerlingen te versterken.
Megan van Leeuwen
Megan van Leeuwen
2025-11-18 17:47:12
Count answers : 3
0
In Simulise kun je twee belangrijke dingen doen: een portfolio opbouwen én de ontwikkeling van vaardigheden bijhouden. In Simulise kun je een portfolio opbouwen dat je heel je leven met je meeneemt. Kinderen stoppen niet met ontwikkelen als ze van Quadratum af gaan. Het portfolio blijft bewaard en in Simulise kunnen ze een prachtig competentieprofiel maken dat ze kunnen laten zien op een mogelijke stageplaats of vervolgopleiding. Daardoor past Simulise heel goed bij een levenlang leren. Kinderen beheren Simulise zelf. Het eigenaarschap ligt bij hen – dat past goed bij hoogbegaafde kinderen. Ze kunnen zelf mensen uitnodigen om mee te kijken of om een vaardigheid met een rubric te beoordelen.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Aron Mol
Aron Mol
2025-11-18 17:23:47
Count answers : 1
0
Een portfolio maakt een leerling eigenaar van zijn eigen leerproces en stimuleert zelfregulatie. Door middel van een digitaal portfolio kunnen leerlingen hun voortgang en ontwikkeling inzichtelijk maken. Ook in het basisonderwijs wordt steeds vaker gewerkt met een portfolio. Dit zorgt voor een actieve samenwerking tussen leerkracht en leerling. De leerkracht bepaalt niet alleen de leerdoelen, maar leerlingen verzamelen ook zelfstandig bewijzen van hun leerervaringen en vertellen daarbij hun eigen verhaal. Ze bedenken hoe zij hun ontwikkeling kunnen vastleggen en reflecteren op hun leerproces.
Maxim Manne
Maxim Manne
2025-11-18 17:11:22
Count answers : 6
0
De resultaten uit dit leertraject wordt per leerling verzameld in een digitale portfolio. De leerling bepaalt wat en hoe dit gebeurt.

Lees ook

Hoogbegaafdheid en onderpresteren op school

Hoogbegaafden en onderpresteren op school komen veel voor: 15 tot 50 procent van de hoogbegaafde lee Lees meer

Hoe ondersteun je een hoogbegaafd kind emotioneel

Leg je kind uit dat de intense emoties die het voelt heel normaal zijn in de ontwikkeling. Bespreek Lees meer