:

Hoogbegaafdheid en onderpresteren op school

Kiki Tahiri
Kiki Tahiri
2025-11-07 08:47:24
Count answers : 2
0
Kinderen met hoogbegaafdheid kunnen zich afvragen waarom ze anders zijn dan andere kinderen. Ze voelen dat ze ‘anders’ zijn. Wanneer kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong niet de juiste aansluiting ervaren kan dit voor hen vervreemdend werken. Onderpresteren is het resultaat van een sluipend interactief proces, waarbij de leerling en de leerkrachten vaak een grote rol spelen. Wanneer een kind zich gaat vervelen in de klas kan het kind een selectieve luisterstrategie ontwikkelen. Zo kan er een vicieuze cirkel ontstaan.
Lizz Mol
Lizz Mol
2025-11-07 07:36:44
Count answers : 6
0
Hoogbegaafden en onderpresteren op school komen veel voor: 15 tot 50 procent van de hoogbegaafde leerlingen presteren onder hun niveau. Er zijn twee vormen van onderpresteren: absoluut en relatief onderpresteren. Bij absoluut onderpresteren laat een hoogbegaafde leerling erg lage resultaten zien, beneden het gemiddelde van de groep. Bij relatief onderpresteren leveren hoogbegaafde leerlingen gemiddelde of goede prestaties, maar presteren ze onder hun mogelijkheden. Oorzaken van onderpresteren zijn te weinig uitdaging en verveling, een verminderde motivatie, bang zijn om fouten te maken en niet als slim te worden gezien. Prestaties aanpassen om bij de groep te horen of niet op te vallen en onvoldoende beheersen of toepassen van effectieve leerstrategieën zijn eveneens oorzaken. Onderpresteren kan voorkomen worden door het vroegtijdig herkennen van hoogbegaafdheid. Aangepast onderwijs, aangepast materiaal en voldoende begeleiding kunnen helpen om onderpresteren tegen te gaan. Scholing voor leraren is ook belangrijk om hoogbegaafdheid en onderpresteren te herkennen en de juiste begeleiding te bieden.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Jake Dogan
Jake Dogan
2025-11-07 07:32:20
Count answers : 3
0
50% van de hoogbegaafden is aan het onderpresteren. Onderpresteren kan worden voorkomen door de juiste begeleiding te bieden. Onderpresteren is een fenomeen dat vaak voorkomt bij hoogbegaafden. Geschat wordt dat ongeveer de helft van de hoogbegaafden onderpresteert. Ook kinderen met goede cijfers kunnen aan het onderpresteren zijn.
Olaf van de Berg
Olaf van de Berg
2025-11-07 06:24:06
Count answers : 3
0
Het kan wel helpend zijn om eens te kijken naar signalen die kunnen wijzen op het feit dat er geen passend aanbod is waardoor onderpresteren kan ontstaan. Er wordt vaak een verandering richting stout of dwars gedrag waargenomen. Kinderen die geen passend aanbod krijgen kunnen gefrustreerd raken en midden in deze emoties heel ander gedrag gaan vertonen dan je van ze gewend bent. De vraag is hoe passen wij ons als school aan voor dit kind? Want de vraag is of er geleerd wordt als er geen faalmomenten zijn. Denk aan het ontwikkelen van een laag zelfbeeld en het ontstaan van faalangst. Maar tegen die tijd hebben we vaak niet meer door dat dit door een gebrekkig aanbod is ontstaan en ligt het probleem bij de leerling.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer