:

Hoogbegaafdheid en kunstzinnige ontwikkeling

Tim Hoeks
Tim Hoeks
2025-11-17 10:46:20
Count answers : 6
0
Denkt associatief en in beelden – legt snel onverwachte verbanden. Top-down denker – wil eerst het grote geheel snappen, dan pas de details. Sterke verbeeldingskracht – creatief in oplossingen, ideeën en fantasie. Ook in de thuissituatie zijn deze kinderen veelal een raadsel. Voordat deze kinderen naar school gaan worden zij vaak als blij, enthousiast, nieuwsgierig, gevoelig, zorgzaam, creatief, leergierig en origineel kind beschreven. Laten we aansluiten bij de interesses en kwaliteiten van het kind. Bij de meest natuurlijke vorm van leren: zijn enthousiasme.
Dina Lips
Dina Lips
2025-11-17 10:22:18
Count answers : 4
0
De kunstzinnige vorming heeft zowel binnen het reguliere onderwijs als ook binnen het HB onderwijs nog lang niet de plaats die het daarom verdient. Één van de redenen is dat veel leerkrachten zich niet competent voelen op dit terrein. Al jong hebben zij de indruk gekregen dat beeldend werken, muziek, toneel, literatuur en dans iets is waar je talent voor hebt of niet. Als competentie ontstaat door oefening, dan zul je gewoon aan de slag moeten. Begin met aandacht voor echt goed waarnemen, ga het vervolgens laten verbeelden, ga op zoek naar verbanden en onderzoek hoe het echt in elkaar zit.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Mick Kiliç
Mick Kiliç
2025-11-17 09:04:09
Count answers : 2
0
Hoogbegaafden met een voorkeur voor creatieve intelligentie vallen vaker uit het onderwijssysteem door hun hoge IQ, grote prikkelgevoeligheid en creatieve manier van denken. Ze zijn uitvinders, gericht op het bedenken van iets nieuws. Succesvolle intelligentie ontstaat wanneer iemand zijn intelligentie op alle drie de gebieden effectief kan toepassen. Reden te meer voor scholen om hoogbegaafde kinderen al van jongs af aan te stimuleren ook de andere intelligenties te ontwikkelen. Door het aanbod naast analytisch meer praktisch te maken en met ruimte voor ‘out of the box’ creativiteit. Belangrijk dus om meer uit te gaan van een meer holistische benadering van intelligentie. Niet elke hoogbegaafde is ‘schoolslim’ en ‘hoog presterend’ in het onderwijs. Alleen dan krijgen alle soorten hoogbegaafden de ruimte om zichzelf te herkennen en te accepteren, in plaats van zichzelf als ‘dom’ of ‘niet hoogbegaafd’ te zien omdat ze ooit niet goed hebben gepresteerd op school. Behoefte aan concrete tips? In het driewegmodel van Bertie Kingore worden een aantal algemene kenmerken van creatieve begaafden opgesomd. Welke gevolgen niet-passend onderwijs heeft ten aanzien van creatief hoogbegaafden is in 2016 aangetoond in het proefschrift van Joyce Gubbels. Link naar het onderzoek van Linda Silverman (Nederlandse vertaling) over visueel/ruimtelijk lerende leerlingen.
Bram de Groot
Bram de Groot
2025-11-17 08:45:33
Count answers : 2
0
Hoogbegaafdheid wordt vaak vastgesteld op basis van een hoge IQ-score. Deze score betekent dat een leerling sterk ontwikkelde analytische vaardigheden heeft. Het onderwijs test leerlingen desondanks vooral op één ding: analytische vaardigheden, terwijl er ook hoogbegaafden zijn die voornamelijk creatief begaafd zijn. Er zou meer aandacht moeten zijn voor creatieve hoogbegaafdheid; dat wordt maar weinig getoetst. Analytische en creatieve vaardigheden kunnen wel goed getoetst worden. Joyce Gubbels adviseert leerkrachten op basis van haar onderzoek om breder te kijken naar intelligentie, zodat ook creatief begaafde leerlingen kunnen worden herkend en de kans krijgen deel te nemen aan verrijkingsprogramma’s. Uitdagend onderwijs voor alle typen hoogbegaafdheid is belangrijk. Een plusklas waarbij begaafde basisschoolleerlingen één ochtend in de week lessen volgden op een middelbare school, vergrootte niet alleen hun denkvaardigheden, maar zorgde er ook voor dat ze gemotiveerd bleven. Het geteste online verrijkingsprogramma was vooral gunstig voor creatief begaafde leerlingen, terwijl juist deze leerlingen minder vaak geselecteerd worden voor dit soort programma’s.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Janne van Dokkum
Janne van Dokkum
2025-11-17 08:04:46
Count answers : 3
0
Eigenschappen zoals nieuwsgierigheid, openheid voor ervaringen, het vermogen om risico’s te nemen en het verlangen naar uitdagingen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen en uiten van creatieve ideeën. Het Monks-model benadrukt ook de invloed van de omgeving op de ontwikkeling van creativiteit bij hoogbegaafde individuen. Een stimulerende en ondersteunende omgeving die kansen biedt voor creatieve expressie en uitdagingen, zoals inspirerende leraren, toegang tot kunst en cultuur, en samenwerking met gelijkgestemde peers, kan de creatieve ontwikkeling van hoogbegaafde personen bevorderen. Het model benadrukt de rol van intellectuele capaciteiten, persoonlijkheidskenmerken en de invloed van de omgeving bij het stimuleren van creatief denken en expressie bij hoogbegaafde personen.
Joey Smit
Joey Smit
2025-11-17 07:33:25
Count answers : 4
0
Het ontwikkelen van creativiteit spitst zich niet alleen toe op de ‘creatieve’ vakken zoals dramatische, kunstzinnige vorming en handvaardigheid, maar kan ook ontwikkeld worden binnen de rest van het curriculum en is dan gericht op diverse vraagstukken. Overigens is het wél zo dat creatieve denkvaardigheden nodig zijn om in de toepassing bij dramatische en kunstzinnige vorming tot een wezenlijk hoog niveau te komen. Creativiteit en creatieve denkvaardigheden In deze brochure legt Minka Dumont uit hoe creativiteit en creatieve denkvaardigheden een rol spelen in het onderwijs en wat dit kan betekenen voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Ze gaat in op verschillende aspecten van creativiteit en geeft heel veel verschillende tips voor leraren en kinderen hoe die denk vaardigheden gestimuleerd kunnen worden in het onderwijs van alledag. David van der Kooij schreef samen met Anouk Wissink een prachtig boek over het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden in het onderwijs (Het ideeëntoestel). Zij laten zien hoe álle leerlingen in je groep kunnen profiteren van opdrachten die creatieve denkvaardigheden stimuleren. Creatieve denkvaardigheden zijn net als begrijpend lezen in al ons denken verweven en worden niet ontwikkeld als je gedurende drie maanden een uurtje per week een les hierover inroostert. Elke les de kans aangrijpen om ook deze denkvaardigheden in te zetten leidt tot prachtige denkers.

Lees ook

Hoogbegaafdheid en onderpresteren op school

Hoogbegaafden en onderpresteren op school komen veel voor: 15 tot 50 procent van de hoogbegaafde lee Lees meer

Hoe ondersteun je een hoogbegaafd kind emotioneel

Leg je kind uit dat de intense emoties die het voelt heel normaal zijn in de ontwikkeling. Bespreek Lees meer