:

Hoogbegaafd kind en leerhonger

Nova Meijer
Nova Meijer
2025-11-08 05:29:49
Count answers : 3
0
Ik heb geleerd om duidelijk te zijn en Morris kaders te geven. Ik reageerde op alles. ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit,’ heb ik goed in mijn oren geknoopt. Ik stel nu duidelijke grenzen. Ik geef niet direct het antwoord maar zet hem aan het denken. Tijdens onze kletsmomentjes blijven vragen nog wel eens onbeantwoord. Daar hebben we ook een oplossing voor: we gaan nu regelmatig naar de bieb. Soms zit hij wel een uur achter elkaar met de neus in zo’n boek. Morris heeft geleerd hoe hij zelf zijn leerhonger kan stillen.
Pippa van der Horst
Pippa van der Horst
2025-11-08 02:41:33
Count answers : 5
0
Leerhonger is het non-stop alles willen weten. Het is het geval: school is saai. Kinderen die overigens dezelfde leerhonger hebben als ik. Leren is superleuk, alleen dan moet het wel iets nieuws zijn, iets wat ik nog niet weet. Bij mijn kinderen is het precies hetzelfde. Ze vinden school stom en blijven het liefst thuis, maar leerhonger hebben ze. Die leerhonger, die moet gestild worden, anders worden wij hoogbegaafden heel chagrijnig.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Victor Hendriks
Victor Hendriks
2025-11-08 02:38:38
Count answers : 7
0
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een intense leerhonger. Leerkrachten kunnen hierop inspelen door extra uitdagende lesstof en opdrachten aan te bieden. Ze kunnen differentiëren in de klas door verrijking en verdieping aan te bieden voor hoogbegaafde leerlingen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze complexere taken, projecten of onderzoeksvragen krijgen die aansluiten bij hun interesses en capaciteiten. Hoogbegaafde kinderen kunnen zich bijvoorbeeld vervelen, onderpresteren of gedragsproblemen vertonen als gevolg van onvoldoende uitdaging. Hoogbegaafde kinderen kunnen baat hebben bij individuele begeleiding en mentoring. Leerkrachten kunnen hen ondersteunen door regelmatig met hen te praten, te luisteren naar hun behoeften en interesses, en hen te helpen bij het stellen van uitdagende doelen. Ze kunnen ook wijzen op extracurriculaire activiteiten, zoals competities of clubs, die hen kunnen uitdagen en stimuleren. Door differentiatie, verrijking en individuele begeleiding kunnen leerkrachten hoogbegaafde kinderen ondersteunen bij het realiseren van hun volledige potentieel.
Suus Cicilia
Suus Cicilia
2025-11-08 01:31:03
Count answers : 2
0
Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd. Een hoogbegaafd kind kan er nog meer van. Alles moet beredeneerd en begrepen worden. Wijzelf zien dat bij dochterlief: er is een ongelooflijke behoefte aan begrijpen, aan weten, aan beredeneren, aan nadenken, aan plannen tot in de finesses uitdokteren, aan analyseren, aan reflecteren. Kortom: een enorme honger naar kennis en inzicht. Eén van de dingen die ik mezelf voor ogen probeer te houden, is dat hoogbegaafde kinderen groeien door te denken. Beredeneren en analyseren is voor hoogbegaafde kinderen een manier om de wereld eigen te maken en een wereldbeeld te vormen. Deze enorme leerhonger wil ik dan ook niet tegenwerken; dat zou letterlijk wegkwijnen tot gevolg hebben. Eerst stilden we deze honger vooral ‘in de diepte’: door bezig te zijn met letters, of met legpuzzels, of met opdrachtjes. Daarom proberen we haar leerhonger nu vooral te stillen ‘in de breedte’: andere terreinen ontdekken en nieuwe dingen uitproberen.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Yfke Verbeek
Yfke Verbeek
2025-11-08 00:04:51
Count answers : 3
0
Hoogbegaafde kinderen vertonen regelmatig gedragsproblemen, voornamelijk als de hoogbegaafdheid niet erkend is. Feitelijk vervelen hoogbegaafde kinderen zich vaak wat vervelend gedrag tot gevolg heeft. Hoogbegaafde kinderen hebben leerhonger, zijn leergierig, genieten van het vergaren van kennis en verbanden leggen. Je kunt hoogbegaafde kinderen niet vergelijken met kinderen met een doorsnee intelligentie. Hoogbegaafden genieten van het vergaren van kennis en zijn een ster in het onthouden ervan. Je doet niet aan kindermishandeling als je je kind helpt om kennis te vergaren.
Jennifer Kok
Jennifer Kok
2025-11-07 23:36:19
Count answers : 4
0
Hoogbegaafde kinderen hebben een soort leerhonger. Door het extra materiaal voel je kind zich zo meer gehoord. Die ‘honger’ wordt dan gestild door de extra of moeilijkere materialen. Hoogbegaafde kinderen willen wel uitdaging Dus kunnen we zorgen dat hij/zij nét buiten die comfortzone gaat. Dat de opdracht maar een heel klein beetje moeilijker is. Zo doet hij of zij succeservaringen op. Vanuit daar ga je weer een stukje verder. Eigenlijk daag je het kind zo uit in muizenstapjes.

Lees ook

Hoogbegaafdheid en onderpresteren op school

Hoogbegaafden en onderpresteren op school komen veel voor: 15 tot 50 procent van de hoogbegaafde lee Lees meer

Hoe ondersteun je een hoogbegaafd kind emotioneel

Leg je kind uit dat de intense emoties die het voelt heel normaal zijn in de ontwikkeling. Bespreek Lees meer

Daniël Çakir
Daniël Çakir
2025-11-07 23:34:37
Count answers : 5
0
Als we het hebben over hoogbegaafde kinderen dan denken we aan kinderen met een snel werkend brein, kinderen die een grote leerhonger hebben. Dubbel bijzondere kinderen hebben dus twee pijlers waarop ze functioneren: de hoogbegaafdheid, de leerhonger en de bijhorende zijnskenmerken, en het aandachtspunt, de moeilijkheid, de bijkomende diagnose of leerstoornis. Aangezien we twee pijlers hebben, moeten we in de aanpak en begeleiding van deze kinderen aandacht hebben voor beide pijlers. Dit wil zeggen het scheppen van een leeromgeving waar de kinderen kunnen leren, waar ze kunnen functioneren in hun zone van de naaste ontwikkeling en waar ze hun leerhonger kunnen stillen net zoals ‘gewone’ hoogbegaafde kinderen. Het ondersteunen en aandacht hebben voor hun bijkomende moeilijkheid én deze moeilijkheid, net zoals andere kinderen met deze diagnoses of leerstoornis, voorzien van de passende ondersteuningsmaatregelen.