:

Hoogbegaafdheid en dyslexie

Roos Uysal
Roos Uysal
2025-11-22 08:55:42
Count answers : 5
0
Kinderen met hoogbegaafdheid en dyslexie hoeven lang niet altijd tot de slechtste lezers of spellers in hun groep te horen. Ook slimme kinderen kunnen leerproblemen ervaren, zoals dyslexie. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak sterker op het gebied van het visueel-korte termijngeheugen, waardoor ze kunnen compenseren bij grammatica. Bij het lezen kunnen deze kinderen nog vaak steunen op hun grote woordenschat en op hun kennis van de wereld. In principe gelden voor kinderen met hoogbegaafdheid bij het vaststellen van dyslexie dezelfde criteria als bij andere kinderen. Doordat kinderen met hoogbegaafdheid en dyslexie vaak goed kunnen compenseren vallen ze minder op, ook al worden ze -gezien hun mogelijkheden- ernstig belemmerd door lees- of spellingproblemen.
Imke van der Laan
Imke van der Laan
2025-11-19 09:35:34
Count answers : 1
0
Hoogbegaafde kinderen met dyslexie kunnen het achterblijven op gebied van lezen en spellen lang maskeren door hun hoge intelligentie. Hierdoor wordt de dyslexie vaak pas laat ontdekt. Op den duur gaan deze kinderen dan steeds minder presteren. De leesontwikkeling verloopt niet zo snel als verwacht. De leerling heeft problemen met automatiseren en concentreren. De leerling heeft moeite met spelling.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Aron Özkan
Aron Özkan
2025-11-08 03:49:30
Count answers : 4
0
Dyslexie en dyscalculie komen ook voor onder hoogbegaafde kinderen. Alleen is het bij hen moeilijker te herkennen. Zo halen ze minder vaak echt lage scores, zodat de leerkracht niet meteen aan een leerstoornis denkt. Hoogbegaafde leerlingen met dyslexie of dyscalculie doen het vaak net te goed om in aanmerking te komen voor vergoede zorg. Toch kunnen zij behoorlijk last hebben van hun leerproblemen. Ze kunnen denken op een heel hoog niveau, maar door hun stoornis lukt het hen niet goed dit te laten zien. Dat is ontzettend frustrerend. Andersom is het ook mogelijk dat men lange tijd niet door heeft dat het kind hoogbegaafd is, omdat hij door zijn leerstoornis gemiddeld of benedengemiddeld presteert.
Jasper van Dijk
Jasper van Dijk
2025-11-08 02:16:55
Count answers : 4
0
Hoogbegaafde kinderen met dyslexie hebben – naast de in deze richtlijn uitgebreid omschreven kenmerken van dyslexie – vaak sterke redeneer- en probleemoplossingsvaardigheden, een uitgebreide woordenschat en een scherp gevoel voor humor. Bovendien zijn zij nieuwsgierig, perfectionistisch en creatieve, scherpe denkers. Er bestaan grote individuele verschillen tussen hoogbegaafde kinderen met dyslexie. Een veelgenoemd kenmerk van hoogbegaafde kinderen met dyslexie is een sterk gevoel van falen. Ondanks deze sociaal-emotionele problematiek blijkt uit een review-studie van Beckman en Minnaert dat hoogbegaafde kinderen met dyslexie over het algemeen beschikken over een sterke motivatie, een groot doorzettingsvermogen en adequate copingstrategieën.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Lena Hendriks
Lena Hendriks
2025-11-08 01:33:18
Count answers : 5
0
In de praktijk van het werkveld is het opvallend dat kinderen met een begaafd tot hoogbegaafd niveau niet tot nauwelijks in aanmerking komen voor de diagnose dyslexie. Dit leidt bij ouders en school vaak tot frustratie, omdat deze kinderen wel degelijk tegen een belemmering aanlopen. Orthopedagogen hebben bij deze problematiek een belangrijke signalerende en adviserende rol. Het is daarom belangrijk dat zij kennis hebben van het onderwerp dyslexie en hoogbegaafdheid. De cursisten zijn op de hoogte van aandachtspunten rondom dyslexie bij hoogbegaafde leerlingen. De cursisten zijn op de hoogte van sociaal emotionele aspecten rondom dyslexie en hoogbegaafdheid. De cursisten zijn op de hoogte van begeleidingsmogelijkheden voor kinderen met dyslexie en hoogbegaafdheid en kunnen hierin een adviserende rol nemen.
Danique Kamp
Danique Kamp
2025-11-08 00:16:45
Count answers : 1
0
Kan dyslexie worden vastgesteld bij hoogbegaafde leerlingen. Het antwoord hierop is ja. Dyslexie staat namelijk los van intelligentie en er is dus geen verschil met beneden gemiddeld of gemiddeld begaafde kinderen bij het vaststellen van dyslexie. Hoogbegaafde kinderen kunnen hun uitval op onderliggende cognitieve factoren van dyslexie, zoals fonologisch bewustzijn en benoemsnelheid niet compenseren. Er wordt daarom geen reden gezien om anders om te gaan met hoogbegaafde kinderen bij het stellen van een diagnose dyslexie.

Lees ook

Hoogbegaafdheid en onderpresteren op school

Hoogbegaafden en onderpresteren op school komen veel voor: 15 tot 50 procent van de hoogbegaafde lee Lees meer

Hoe ondersteun je een hoogbegaafd kind emotioneel

Leg je kind uit dat de intense emoties die het voelt heel normaal zijn in de ontwikkeling. Bespreek Lees meer

Sami Wolters
Sami Wolters
2025-11-07 23:15:01
Count answers : 4
0
Dyslexie en hoogbegaafdheid is een veelvoorkomende combinatie. Veel mensen denken dat dyslexie en hoogbegaafdheid niet samen kunnen voorkomen omdat hoogbegaafden te slim zouden zijn om niet goed te kunnen lezen en schrijven. Niets is minder waar. Het is namelijk zo dat dyslexie vrijwel niets met intelligentie te maken heeft. Behalve dan dat hoogbegaafden door hun intelligentie heel goed zijn in het verbloemen van de dyslexie door het vinden van werkstrategieën, waardoor het voor de buitenwereld minder snel opvalt dat ze dyslectisch zijn. Vaak wordt het dan pas in het middelbaar- of hoger onderwijs opgemerkt, wanneer de stof te complex wordt om met de gevonden oplossingen te kunnen blijven volgen. Lezen en schrijven is een vaardigheid die niet volledig uit de intelligentie voortkomt. Dyslexie is te vergelijken met het horen van klanken. Een hoogbegaafd persoon is niet per se in staat om tonen, of een ritme, in een muziekstuk te herkennen. Dit heeft namelijk ook niets met intelligentie te maken, maar alles met vaardigheid. Wanneer hoogbegaafde kinderen met dyslexie op lezen en schrijven vergeleken worden met niet-hoogbegaafde kinderen zonder dyslexie, dan doen zij het slechter.