:

Wat zegt de wetgeving over reclame met kinderen?

Elise Vroeg in de Wei
Elise Vroeg in de Wei
2025-11-23 08:08:53
Count answers : 3
0
De huidige situatie toont pijnlijk aan hoe ontoereikend de Nederlandse reclamecode is, die dit soort marketing aan banden zou moeten leggen. Ook toont het aan dat zelfregulering door en vrijwillige afspraken met het bedrijfsleven, zoals in het Nationale Preventieakkoord, niet werken. De huidige maatregelen om obesitas en overgewicht tegen te gaan, vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord, zijn vooral gericht op bewustwording van de consument, de aanbeveling om verder onderzoek te doen en zelfregulering door de voedingsindustrie. Jonge kinderen worden dagelijks blootgesteld aan online en offline reclames voor junkfood. Foodwatch eist daarom een strenge wet tegen kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen tot 18 jaar.
Bente van Rooij
Bente van Rooij
2025-11-23 07:05:44
Count answers : 3
0
Op grond van de Mediawet zijn video-uploaders verplicht om reclames duidelijk herkenbaar te maken. Als je reclame maakt in je video’s, maak die dan herkenbaar. Dit doe je door een reclamevermelding op te nemen in je video én aan het begin van de beschrijving van de video. Gebruik hierbij woorden die duidelijk zijn voor je doelgroep, zoals ‘Advertentie’ of ‘Reclame’. Minderjarigen moeten deze vermeldingen kunnen begrijpen. Reclame voor eigen producten moet ook herkenbaar worden gemaakt. Productplaatsing in video’s gericht op minderjarigen is verboden. Dit betekent dat producten of diensten van adverteerders niet in de verhaallijn van je video mogen worden verwerkt.

Lees ook

Wat is de invloed van reclame op kinderen?

Kinderen krijgen in games, op social media en op videoplatforms vaak te maken met reclame. Kinderen Lees meer

Wat voor invloed heeft reclame op ons?

Mensen geven het niet graag toe, maar de invloed van reclame voltrekt grotendeels buiten ons bewustz Lees meer

Boris van Leeuwen
Boris van Leeuwen
2025-11-23 06:00:24
Count answers : 3
0
Er bestaat (nog) geen wetgeving die voedingsreclame gericht op jongeren reguleert. De Hoge Gezondheidsraad bracht in oktober 2022 een advies uit voor de verschillende overheden in België om dit aan te pakken. De overheid dient dit advies te vertalen in bindende regels die ook juridisch afdwingbaar zijn. Het Vlaams Instituut Gezond Leven dringt aan op overheidsregulering waarbij de federale overheid op basis van het advies van de Hoge Gezondheidsraad samen met een groep van experten criteria vastlegt die kunnen worden toegepast op regionaal en lokaal niveau. Het is ook de overheid die sancties moet kunnen vastleggen en toepassen als de vooropgestelde regels worden overtreden. Daarvoor is er ook nood aan monitoring op regelmatige basis. Criteria Wat de overheid zou moeten vastleggen: minimumleeftijd van 18 jaar voor blootstelling aan reclame voor ongezonde voedingonafhankelijke, strenge criteria voor de verschillende categorieën van voedingsmiddelen waarvoor geen reclame gericht op kinderen is toegestaan.
Marijn Spreeuw
Marijn Spreeuw
2025-11-23 05:04:39
Count answers : 3
0
U mag geen reclame maken die profiteert van de goedgelovigheid van kinderen of hen aanzet om hun ouders over te halen iets te kopen.

Lees ook

Hoe vatbaar zijn kinderen voor reclame?

Kinderen zijn vatbaar voor advertenties en reclames op social media die aansluiten bij hun hobby’s. Lees meer

Wat doet reclame met je brein?

Reclame doet namelijk zijn werk diep in het brein. Het vragen aan mensen wat zij van iets vinden l Lees meer

Vigo van Leeuwen
Vigo van Leeuwen
2025-11-23 04:08:00
Count answers : 5
0
Bedrijven die de EU Pledge hebben ondertekend, beloven om geen of slechts onder bepaalde voorwaarden voedingsreclame aan kinderen onder de 13 jaar te tonen. Sinds 1 juni 2023 mogen bedrijven geen reclame meer maken voor welbepaalde ongezonde voeding die gericht is op kinderen. Kinderprogramma’s mogen in ons land niet onderbroken worden door reclame. Er moeten dus regels worden gemaakt, en er gelden inderdaad ook een aantal verboden op reclame gericht op kinderen, zeker als het gaat over controversiële producten zoals kansspelen, ongezonde voeding en alcoholhoudende dranken. In Vlaanderen gevestigde content creators, vloggers en influencers moeten vanaf heden duidelijk aangeven dat ze bepaalde economische voordelen ontvangen voor een bericht. De Digital Services Act eist dat onlineplatforms transparanter zijn over hoe en waarom bepaalde advertenties aan gebruikers worden getoond.