Maar hieraan verbonden is een groot nadeel van de reclame, namelijk dat reclame er juist voor zorgt dat je naar ‘dat’ ene product gaat nemen, en dat je als het ware de andere producten, die misschien even goed of zelfs beter zijn, zal laten staan.
Doordat deze jongeren veel gemakkelijker beïnvloedbaar zijn en in de winkel veel sneller gaan grijpen naar een product dat ze op televisie zagen gaat vooral op hun ingespeeld worden.
Hierdoor gaan sommige jongen en mensen zich producten aanschaffen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
Maar juist door die reclame gaan ze aangezet worden om dat ‘wonderproduct’ toch te kopen.
Een deel van het budget wordt bij mensen vaak uitgegeven aan nutteloze dingen die ze gekocht hebben en waar ze soms bedrogen mee uitkwamen.
Ook op praktisch gebied is reclame niet altijd even leuk, mediaconcerns maken er gretig gebruik van om regelmatig reclame te tonen en te laten horen om zo hun budget wat op te krikken.
En meestal is dit dan ten koste van het kijkplezier van de mensen.
Aan reclame zijn dus zowel voor – als nadelen verbonden.
Er zijn zowel voor – als nadelen te vinden voor de mensen, terwijl het de bedoeling is bij de fabrikanten om enkel voordeel uit de reclame te halen, en dit soms ten koste van een aantal zaken.