:

Avontuurlijke challenges voor hoogbegaafden

Johanna van Grinsven
Johanna van Grinsven
2025-11-20 20:10:38
Count answers : 3
0
De uitdaging aangaan door kleine succeservaringen. Natuurlijk kan het zijn dat jouw zoon bang is om fouten te maken, bang is voor als het niet lukt. Maar wanneer hij dan ervaart dat zijn omgeving best snapt dat het lastig is, die met hem meedenkt wat als er dit of dat gebeurt. Wanneer hij ervaart dat wanneer hij eraan begint, dat anderen er ook enthousiast over zijn en die uitdaging samen met hem willen aangaan. Ja dan krijgt hij er vertrouwen in. Jouw kind staat er niet alleen voor, hij krijgt vast jouw steun. Jij als ouder kan met hem meedenken, niet vanuit angst maar vanuit vertrouwen.
Femke van Klaarwater
Femke van Klaarwater
2025-11-20 19:57:36
Count answers : 2
0
Bij het leren leren gaat het om het kennen en kunnen inzetten van verschillende aanpakken, werken volgens een plan, doorzetten en omgaan met fouten maken. Bij leren denken gaat het om het ontwikkelen van verschillende hogere denkvaardigheden, zoals analytisch, creatief en praktisch denken. Bij leren voor het leven gaat het om het ontwikkelen van intra- en interpersoonlijke vaardigheden. Inzicht in jezelf, samen leren en samenwerken zijn belangrijke vaardigheden om te ontwikkelen.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Emily Biharie
Emily Biharie
2025-11-20 19:54:49
Count answers : 6
0
Er zijn opdrachten die de hogere orde denkvaardigheden aanspreken. Het is aan te raden hoogbegaafde kinderen regelmatig met dit type denkopdrachten te laten werken. De denksleutelopdracht was het ontwerpen van een heksenbezem. Er waren acht denkopdrachten om uit te kiezen. De vragen werden gepubliceerd in een blog op SpecialistHoogbegaafdheid.nl. De leerlingen zijn gek op het maken van webpaden. De afwisselende en complexe denkopdrachten zorgden voor enthousiaste leerlingen. De kinderboekenweek begon met een escape room, waarbij samenwerken en overleggen voorop stond. Er werd veel samengewerkt en met interesse naar andermans ideeën geluisterd en gekeken. De leerlingen houden erg van werken op de computer en proberen een webpad zo snel mogelijk te voltooien.