:

Groepsdynamiek met hoogbegaafde leerlingen

Sylvie Bozkurt
Sylvie Bozkurt
2025-11-18 05:45:10
Count answers : 4
0
Ze leren dus om te gaan met uitdagingen en eventuele moeilijkheden die voortkomen uit hun hoogbegaafdheid. Ze leren samenwerken aan uitdagende opdrachten onder ontwikkelingsgelijken, waarbij niet zozeer het resultaat belangrijk is, maar wel het proces. De complexe opdrachten van een plusgroep leert ze samenwerken. Ze leren ook omgaan met falen. Ze leren om te gaan met uitdagingen en eventuele moeilijkheden die voortkomen uit hun hoogbegaafdheid.
Samuel van de Velden
Samuel van de Velden
2025-11-18 04:16:08
Count answers : 4
0
Effectief klassenmanagement blijkt één van de acht competentiegebieden die volgens experts belangrijk zijn in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in een reguliere setting. Ook het bieden van voldoende ondersteuning lijkt een belangrijk aandachtspunt te zijn. Zo zijn creatieve en uitdagende opdrachten van belang, waarin het kritisch denken wordt bevorderd en (meer) tegemoet wordt gekomen aan de behoeften van hoogbegaafde leerlingen. Experimentele studies bevestigen dat trainingsprogramma’s voor zelfregulerend leren (ook) voor (hoog)begaafde leerlingen effectief zijn. In de lagere leerjaren presteren hoogbegaafde leerlingen vaak al hoog, zonder gebruik te maken van cognitieve en/of metacognitieve strategieën. Maar zodra ze meer worden uitgedaagd en er meer van ze wordt gevraagd, is ondersteuning in zelfregulerend leren ook voor hen belangrijk.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Dex Mulder
Dex Mulder
2025-11-18 03:08:51
Count answers : 5
0
We werken groepsdynamisch, maar met oog voor het individu. Door uitdagende activiteiten en ontmoetingen met gelijkgestemden leren kinderen en jongeren hun intelligentie en creativiteit effectief in te zetten, blokkades te overwinnen en hun zelfvertrouwen te vergroten. Deze groep is bedoeld voor kinderen en jongeren tot 18 jaar met een hoge intelligentie die tegen uitdagingen aanlopen in hun ontwikkeling, op school of in het dagelijks leven.
Bram Brouwer
Bram Brouwer
2025-11-18 02:44:17
Count answers : 4
0
Hoogbegaafde kinderen zijn niet alleen slim, maar ook creatief en vindingrijk. Vaak zijn hoogbegaafde leerlingen eenlingen in een groep. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij leerlingen met ADHD en ASS. Ze hebben een neurodivergent brein, wat betekent dat hun hersenen anders werken dan gemiddeld. Door het aanleren van metacognitieve vaardigheden kunnen zij beter met dit soort dingen omgaan. Duidelijk communiceren en doorvragen als een kind iets zegt, is zijn daarom erg belangrijk. Sociaal-emotionele ontwikkeling Vaak zijn hoogbegaafde leerlingen eenlingen in een groep. Ze zijn gevoelig en voelen zich soms onbegrepen. Ook perfectionisme, faalangst, concentratieproblemen en hypergevoeligheid komen verhoudingsgewijs vaak voor bij hoogbegaafde leerlingen. De school gebruikt daarvoor de methode Levelwerk. Leerlingen kunnen ook met een zelfgekozen onderwerp aan de slag. Ze worden niet alleen cognitief uitgedaagd, maar ook sociaal, bijvoorbeeld door te leren samenwerken.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer