:

Hoogbegaafdheid en taalontwikkeling

Sjoerd van den Velde
Sjoerd van den Velde
2025-12-01 15:54:47
Count answers : 3
0
Het verbale werkgeheugen ontwikkelt zich samen met het leren van de taal. Afhankelijk van het taalvermogen zal het gebruik van het werkgeheugen toenemen. Kinderen kunnen dan visuele voorstellingen gaan combineren met taal. Ze gaan zo een innerlijke spraak ontwikkelen. Eerst hoor je kinderen tegen zichzelf praten, later gebeurt dit in gedachten.
Lisa Schrik
Lisa Schrik
2025-11-17 22:09:14
Count answers : 3
0
Hoogbegaafdheid kan zich uiten zich in de spraak- en taalontwikkeling van het jonge kind. Door perfectionisme kan het kind bijvoorbeeld situaties uit de weg gaan, omdat de uitspraak of het taalgebruik niet perfect zal zijn. Het kind kan op school moeite hebben met automatiseren van leerstof. Het kan zijn dat een hoogbegaafd kind relatief laat in de ontwikkeling de "eerste woordjes" zegt. Dit zijn dan vaak meteen zinsdelen of zinnen. Er kan sprake zijn van selectief mutisme. Bij het hoogbegaafde kind zorgen de gevoeligheid en de leerstijl voor een ander verloop in de spraak- en taalontwikkeling en een andere behoefte in verbale communicatie, dan bij het niet hoogbegaafde kind. In de logopedie kunnen wij de leerstof "top down" aanbieden: van het groter geheel naar de details .

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Tyler Demirci
Tyler Demirci
2025-11-17 20:55:15
Count answers : 4
0
Een van de dingen die hoogbegaafdheid meebrengt is dat je echt op een andere frequentie denkt en communiceert. Daardoor ontstaat ook regelmatig miscommunicatie en verwarring. Dan zijn dingen voor jou heel logisch terwijl je er daarna achter komt dat het voor de ander blijkbaar niet zo was. Ook het kenmerkende snelle denken dat je als HB’er hebt, zorgt er voor dat je in je hoofd alle stappen al hebt gemaakt. Maar als je dan jouw idee of conclusie op tafel legt, zie je vooral veel mensen die je aanstaren met een blik die duidelijk aangeeft dat ze geen touw kunnen vastknopen aan wat je net gezegd hebt.
Justin Janga
Justin Janga
2025-11-17 20:51:30
Count answers : 3
0
Leerkrachten kunnen hoogbegaafdheid bij anderstalige leerlingen signaleren door te letten op non-verbale aspecten en door met ouders te praten. Als leerlingen het Nederlands wat beter beheersen, kunnen leerkrachten nagaan of en hoe leerlingen schakelen tussen hun thuistaal en het Nederlands. Bij een deel van de anderstalige leerlingen zal de Nederlandse taalvaardigheid al verder ontwikkeld zijn. Leerkrachten kunnen dat onder meer signaleren door te letten op codeswitching. Door met de ouders in gesprek te gaan, krijgt de leerkracht een beeld van het niveau in de thuistaal van de leerling en van vroegere leerervaringen. Een grote taalvaardigheid in de thuistaal is mogelijk een aanwijzing voor hoogbegaafdheid. Als een anderstalige leerling snelle vorderingen maakt op school en niet eerder onderwijs heeft genoten of thuis is gestimuleerd om te leren, kan dit eveneens wijzen op hoogbegaafdheid.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer