:

Hoogbegaafdheid en leerstrategieën

Naomi Verschuere
Naomi Verschuere
2025-11-17 03:08:49
Count answers : 3
0
Hoogbegaafde leerlingen laten door hun ontwikkelingsvoorsprong vaak een wat afwilkende manier van leren zien. Goede metacognitieve vaardigheden zijn extra belangrijk voor hoogbegaafde leerlingen. Vaak hebben ze een eigen strategie ontwikkeld om problemen op te lossen en zijn daar dan moeilijk vanaf te brengen. Door het aanleren van metacognitieve vaardigheden kunnen ze beter met dit soort dingen omgaan. Zo helpt het stimuleren van het doorzettingsvermogen om niet meteen bij de pakken neer te zitten als iets moeilijk is. Een voorbeeld van maatwerk aan hoogbegaafde leerlingen is te zien op OBS Molenakker in Weert. De school gebruikt daarvoor de methode Levelwerk. Deze biedt verdiepende lessen en activiteiten op het gebied van taal, lezen en rekenen. Leerlingen kunnen ook met een zelfgekozen onderwerp aan de slag. Ze worden niet alleen cognitief uitgedaagd, maar ook sociaal, bijvoorbeeld door te leren samenwerken.
Sem Rahajoe genaamd en geschreven ten Kate
Sem Rahajoe genaamd en geschreven ten Kate
2025-11-17 01:42:58
Count answers : 1
0
Hoogbegaafde leerlingen hebben vaak motivatieproblemen op school en dat leidt soms tot onderpresteren. Docenten werden getraind door een onderwijskundige van het KPC op onder meer: voorbeelden geven van goede leerstrategieën. Voorbeelden geven van goede leerstrategieën, betekenisvolle opdrachten geven, feedback geven op het leerproces, voorkomen van sociale vergelijking op prestaties. De interventie werd nader aangepast op basis van het type motivatie dat de leerling kenmerkte. Input voor de interventie vormden de zelfdeterminatietheorie en de doeloriëntatietheorie over motivatie. Ingrediënten van de interventie waren stimulering van de autonomie van de leerling en gerichtheid op het leerproces.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Puck van der Wal
Puck van der Wal
2025-11-17 00:50:49
Count answers : 1
0
Hoogbegaafde kinderen hebben de neiging om bij alles hun verstand te gebruiken. Dus overal over na te denken. Hierdoor wordt er door hoogbegaafde leerlingen niet voldoende geautomatiseerd. Op korte termijn redden zij zich daar wel mee, maar naarmate de vraagstukken ingewikkelder worden, moeten zij meer na gaan denken over de strategie van de aanpak. Moet je dan ook nog die sommetjes in je hoofd uitrekenen, dan wordt dat teveel. Als je bedenkt dat wij 95% van alles wat wij doen volledig automatisch doen, zonder er over na te denken, dan is het niet handig om bij alles na te moeten denken. Een hoogbegaafd kind heeft vaak een voorkeur om meer gevoelsmatig te denken. Fouten maken vinden ze lastig, want erkennen dat je iets niet (goed) kan doet pijn. Omdat ze uitstekend kunnen redeneren waarom ze iets wel of niet willen doen, ligt het voor de hand om iets wat moeite kost af te doen als saai. Dat ze zichzelf daar op de lange termijn geen plezier mee doen is van latere zorg.
Joshua Wolters
Joshua Wolters
2025-11-16 23:13:22
Count answers : 3
0
Er worden geen letterlijke zinnen gebruikt die direct antwoord geven op de vraag "Hoogbegaafdheid en leerstrategieën". Wel komen er zaken aan de orde die te maken hebben met potentieel hoogbegaafde leerlingen die vast angstig zitten.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Sebastiaan van Tours
Sebastiaan van Tours
2025-11-16 22:59:27
Count answers : 7
0
Volgens Jan Hendrickx, oprichter van het Leonardo-onderwijs, kunnen hoogbegaafden de stof van het gewone programma van de basisschool in 4 jaar doorwerken. Ertmer en Newby hebben in 1993 een onderzoek gedaan naar leerstijlen. De grafiek laat zien dat leerlingen met een hoge task knowledge en een hoge cognitive processing steeds minder via gedragsstrategieën leren door oefenen, en door doen, en opschuiven via cognitivistische strategieën om te doorgronden hoe een theorie werkt en om die kennis te abstraheren, naar een constructivistische leerstijl gericht op het uitbreiden en verfijnen van de eigen kennis. De beschrijving van het connectivisme sluit heel goed aan bij leerbehoeften van hoogbegaafden: leren gericht op ontwikkeling van het denken per se de expert als bron van kennis door gebruik van allerlei media ruimte om breed te oriënteren op een thema benadering van het grote geheel van beschikbare informatie, naar het detail van de gezochte toepassing vanuit een vraag/thema associëren door het leggen van verbindingen met nieuwe en eigen kennis. De 8-intelligenties van Howard Gardner bieden docenten een praktisch handvat om de lessen zo in te richten dat de stof om verschillende manieren binnenkomt en verwerkt kan worden. Dat verhoogt niet alleen het leerrendement van de hele klas, maar helpt ook de hoogbegaafden, die vaker een van de andere intelligenties extreem ontwikkeld hebben.