:

Onderpresteren herkennen bij hoogbegaafden

Maria van de Leemput
Maria van de Leemput
2025-11-17 01:15:18
Count answers : 4
0
Onderpresteren is beter te herkennen aan het gedrag dan aan de prestaties van het kind. Het onderpresteermodel van Hooft maakt een onderscheid tussen drie types onderpresteerders: de denkluie onderpresteerder, de emotionele onderpresteerder en de gedemotiveerde onderpresteerder. Vaak is het zo dat een hoogbegaafd kind eerst denklui wordt, vervolgens faalangstig en uiteindelijk gedemotiveerd. Beschouw de onderstaande lijsten als handvat, niet als checklist, bij het herkennen van onderpresteren. Het kenmerkende gedrag kan men zowel op cognitief, sociaal-emotioneel als fysiek gebied herkennen. Bij het herkennen van onderpresteren is het raadzaam om te denken in de groeperingen denklui, faalangstig en gedemotiveerd.
Jip van Doorn
Jip van Doorn
2025-11-17 01:11:22
Count answers : 7
0
Meisjes laten vaak andere signalen zien bij onderpresteren dan jongens. Zij vertonen vaak lichamelijke klachten, zoals allergieën, eczeem, hoofdpijn en buikpijn. Jongens vertonen vaker onaangepast, soms zelfs agressief gedrag. Aanpak Onderpresterende kinderen hebben behoefte aan aandacht voor hun probleem. Het gedrag is feitelijk een roep om hulp. Deze hulp moeten ze krijgen door stap-voor-stap te leren zicht op zichzelf en hun omgeving te krijgen. Vaak heeft een onderpresterend kind maar weinig zelfvertrouwen en bij de begeleiding wordt aan dit zelfvertrouwen gebouwd.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Ninthe van den Broek
Ninthe van den Broek
2025-11-17 00:34:25
Count answers : 3
0
Onderpresteren door hoogbegaafden kan op twee manieren voorkomen: absoluut onderpresteren en relatief onderpresteren. Bij absoluut onderpresteren laat een hoogbegaafde leerling erg lage resultaten zien, beneden het gemiddelde van de groep. Bij relatief onderpresteren leveren hoogbegaafde leerlingen gemiddelde of goede prestaties, maar presteren ze onder hun niveau omdat ze eigenlijk nog veel beter zouden kunnen. Deze vorm van onderpresteren is vaak lastig te herkennen. Oorzaken van onderpresteren zijn onder andere: te weinig uitdaging en verveling, een verminderde motivatie, bang zijn om fouten te maken en niet als slim te worden gezien, prestaties aanpassen om bij de groep te horen of niet op te vallen, onvoldoende beheersen of toepassen van effectieve leerstrategieën.
Jack van Breukeleveen
Jack van Breukeleveen
2025-11-16 21:44:47
Count answers : 3
0
Onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen verwijst naar een situatie waarin hoogbegaafde kinderen niet op hun volledige potentieel presteren, ondanks de aanwezigheid van uitzonderlijke intellectuele capaciteiten. Het gaat om het leveren van prestaties die aanzienlijk lager liggen dan wat men op basis van de capaciteiten en het potentieel van de kinderen zou verwachten. Het risico op onderpresteren is groter bij hoogbegaafde kinderen om verschillende redenen. Gebrek aan uitdaging kan hoogbegaafde kinderen doen vervelen en hun interesse doen verliezen, waardoor hun prestaties achterblijven. Perfectionisme kan hoogbegaafde kinderen terughoudend maken om risico’s te nemen of uitdagingen aan te gaan, uit angst om te falen. Sociale en emotionele factoren kunnen leiden tot een verminderd zelfvertrouwen en motivatie, wat op zijn beurt kan leiden tot onderpresteren. Het probleem van onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen wordt soms over het hoofd gezien of verkeerd geïnterpreteerd. Het is van groot belang om onderpresteren bij hoogbegaafde kinderen tijdig te herkennen en passende maatregelen te nemen.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Indy van de Biezenbos
Indy van de Biezenbos
2025-11-16 21:06:57
Count answers : 6
0
Onderpresteren van hoogbegaafde leerlingen werd minder vaak als dusdanig herkend. Een mogelijke reden hiervoor is dat hoogbegaafde onderpresteerders wel onder hun mogelijkheden presteren, maar het in absolute termen vaak zo slecht nog niet doen. Hoogbegaafde onderpresteerders doen het in absolute termen vaak zo slecht nog niet, denk aan een hoogbegaafde leerling die rond het klasgemiddelde scoort. Voor wie zich niet bewust is van de uitzonderlijke cognitieve capaciteiten van deze leerling, lijken dergelijke prestaties misschien niet alarmerend. Toch slaagt een dergelijke leerling er niet in om zijn sterke potentieel in even sterke prestaties om te zetten, wat problematisch is, zeker als het niet als dusdanig wordt herkend en er dus ook geen gepaste remediëring wordt geboden.