:

Creatief denken stimuleren bij hoogbegaafden

Evy Moussaoui
Evy Moussaoui
2025-11-23 02:17:00
Count answers : 3
0
Algemene kenmerken van creatief begaafde personen vlotheid, flexibiliteit, originaliteit en uitgebreidheid in het denken rijke verbeelding/fantasierijk nieuwsgierig non-conformistisch uitbundigheid, enthousiast, energetisch groot probleemoplossend vermogen dualiteit tussen snel afgeleid zijn, maar ook in staat zijn om zich intens te concentreren /te hyperfocussen Bevorderende kenmerken overzien van grote gehelen razendsnel denken en associëren maken van onverwachte combinaties sterk in begrijpen en verbanden leggen leren moeiteloos alles wat hen interesseert hoogsensitief, sterk in het aanvoelen van mensen De band moet empathisch, respectvol zijn en autonomie stimuleren. bezig te zijn met creatieve processen creatieve methodes en strategieën te bestuderen en te oefenen. in contact te komen met creatieve personen, hun werk en hun leven (berekende) risico’s te nemen ondersteund te worden bij strategietraining kadering te krijgen waarom bepaalde taken uitgevoerd moeten worden.
Kyan de Graaf
Kyan de Graaf
2025-11-21 16:49:14
Count answers : 2
0
De praktische en creatief georiënteerden zullen indien ze er niet zelf uitkomen pas in tweede instantie de gebruiksaanwijzing erbij pakken. Reden te meer voor scholen om hoogbegaafde kinderen al van jongs af aan te stimuleren ook de andere intelligenties te ontwikkelen. Door het aanbod naast analytisch meer praktisch te maken en met ruimte voor ‘out of the box’ creativiteit. Belangrijk dus om meer uit te gaan van een meer holistische benadering van intelligentie. Alleen dan krijgen alle soorten hoogbegaafden de ruimte om zichzelf te herkennen en te accepteren, in plaats van zichzelf als ‘dom’ of ‘niet hoogbegaafd’ te zien omdat ze ooit niet goed hebben gepresteerd op school.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Joshua Spring in ‘t Veld
Joshua Spring in ‘t Veld
2025-11-07 23:34:00
Count answers : 3
0
Creatief denken wordt ook sterk verbonden met zogenoemde 21st century skills, de vaardigheden die mensen in de huidige maatschappij nodig hebben om zich te ontwikkelen tot kritische, onderzoekende burgers in onze complexe samenleving. Het ontwikkelen van creativiteit spitst zich niet alleen toe op de ‘creatieve’ vakken zoals dramatische, kunstzinnige vorming en handvaardigheid, maar kan ook ontwikkeld worden binnen de rest van het curriculum en is dan gericht op diverse vraagstukken. David van der Kooij schreef samen met Anouk Wissink een prachtig boek over het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden in het onderwijs. Zij laten zien hoe álle leerlingen in je groep kunnen profiteren van opdrachten die creatieve denkvaardigheden stimuleren. Elke les de kans aangrijpen om ook deze denkvaardigheden in te zetten leidt tot prachtige denkers. Ze gaat in op verschillende aspecten van creativiteit en geeft heel veel verschillende tips voor leraren en kinderen hoe die denk vaardigheden gestimuleerd kunnen worden in het onderwijs van alledag. Creativiteit en creatieve denkvaardigheden kunnen een rol spelen in het onderwijs en wat dit kan betekenen voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.
Yara de Leeuw
Yara de Leeuw
2025-11-07 22:22:22
Count answers : 4
0
Om creatief denken te stimuleren bij hoogbegaafden, kan je de volgende zaken doen: Een creativiteitsvriendelijke leeromgeving creëren door creatieve vaardigheden en attitudes aan te leren. Dit kan je doen door stil te staan bij het creatief proces, creatieve methodes en strategieën binnen verschillende disciplines te bestuderen en te oefenen, les te geven over creatieve personen, hun werk en hun leven, en problemen te verwelkomen en het zoeken naar oplossingen te stimuleren. Moedig nieuwsgierigheid aan en daag leerlingen uit door ze te laten zoeken naar antwoorden op vragen en oplossingen voor problemen. Je kan creativiteit stimuleren door kleine ingrepen zoals het stellen van open vragen, gebruik maken van brainstorm activiteiten, kleine onderzoeksopdrachtjes organiseren binnen je bestaande lessen, etc. Een creativiteitsvriendelijke leeromgeving wordt ook gekenmerkt door het aanmoedigen van het nemen van risico’s en het stimuleren van zelfzekerheid. Opdat leerlingen durven creatief zijn moeten ze weten dat er geen foute antwoorden zijn en dat suggesties en hypotheses in de mate van het mogelijk verkend en getest kunnen worden.

Lees ook

Hoogbegaafd kind thuis: praktische tips

Ik heb er vier voor je uitgelicht die bijzonder uniek zijn voor een hoogbegaafd kind. In deze gids Lees meer

Verschil tussen slim en hoogbegaafd

Hoogbegaafde kinderen denken nog sneller en complexer en sneller dan begaafde kinderen. Zij laten al Lees meer

Guus Ridder
Guus Ridder
2025-11-07 19:38:19
Count answers : 1
0
Het stimuleren van het creatief denken is een belangrijke onderwijsbehoefte voor hoogbegaafde leerlingen. Begin met het geven van een meer open vraagstelling of opdracht. Vuistregel: Als je meer vragen stelt, dan dat je vertelt, zit je op de juiste weg. Samen dagdromen is een manier om echt creatief te kunnen denken. Het associatieve proces waarlangs dat ‘creatief denken’ verloopt, heeft veel weg van dat van een droom. De cirkels zijn een leuke creatieve warming up. Verlies afbouwend de kaders door kinderen eerst een huisje te laten maken, dan een boom, dan een zon en als laatste: maak eens “blij” of “liefde”. Methodeles bijschaven door naar het lesdoel te kijken van die dag en te zien of je stappen kunt overslaan of toevoegen. Zet hoogbegaafde kinderen twee momenten van 10 à 15 minuten in de week in op je weekrooster om instructie te geven, te polsen wat ze onderweg nodig hebben en om samen te evalueren.