:

Samenwerken met hoogbegaafde klasgenoten

Jamie Sire
Jamie Sire
2025-11-19 15:04:13
Count answers : 1
0
Hoogbegaafde leerlingen zijn gevoelig en voelen zich soms onbegrepen. Dat heeft gevolgen voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling en kan leiden tot gedragsmatige belemmeringen en problemen als druk of juist teruggetrokken gedrag, angst, boosheid, problemen in de communicatie en samenwerking met andere kinderen of moeite hebben met de veelheid aan indrukken die op hen afkomt. Leerlingen doen dat door zelfstandig te werken, met een eigen leermap met opdrachten. Ze worden niet alleen cognitief uitgedaagd, maar ook sociaal, bijvoorbeeld door te leren samenwerken. Ze zijn vanaf jonge leeftijd namelijk gewend dingen snel te snappen. Door het aanleren van metacognitieve vaardigheden kunnen zij beter met dit soort dingen omgaan. Zo helpt het stimuleren van het doorzettingsvermogen om niet meteen bij de pakken neer te zitten als iets moeilijk is. Duidelijk communiceren en doorvragen als een kind iets zegt, is zijn daarom erg belangrijk. Soms nemen ze vragen bijvoorbeeld te letterlijk of rekenen ze sommen op een onnodig ingewikkelde manier uit.
Roos Uysal
Roos Uysal
2025-11-19 11:32:55
Count answers : 5
0
Finn denkt anders dan de anderen en heeft daardoor moeite om zijn ideeën duidelijk te maken. Hij begrijpt de opvattingen van de anderen niet altijd goed. Finn denkt dat hij in zijn eentje een veel beter resultaat zal behalen. Zijn tempo is veel hoger. Zijn hoofd raakt vol door het Gedrag van de anderen. Hierdoor sluit hij zich op een gegeven moment af en hoort dan helemaal niet meer wat de anderen te vertellen hebben. Ze spreekt hem aan op wat ze ziet zonder te horen waarom hij zich zo gedraagt.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Mads die Witte
Mads die Witte
2025-11-19 09:09:28
Count answers : 6
0
Ik vind het moeilijk maar ik wil het ook in het onderwijs tot stand brengen, die samenwerking tussen verschillende hoogbegaafden. Samenwerken moet je tot compromissen komen want iedere participant wil graag ook wat inbrengen, iets van zijn of haar visie terugzien in een actieplan. Een mooi beeld in mijn hoofd is een grote witte tafel met daaromheen zittend enkele mensen die al hun inbreng op tafel hebben gelegd. Iedereen praat mee en schuift met stukjes, luistert naar de ander en neemt diens inbreng serieus. Bezwaren van de één worden besproken en meegenomen in het traject.