Hoogbegaafde leerlingen zijn gevoelig en voelen zich soms onbegrepen.
Dat heeft gevolgen voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling en kan leiden tot gedragsmatige belemmeringen en problemen als druk of juist teruggetrokken gedrag, angst, boosheid, problemen in de communicatie en samenwerking met andere kinderen of moeite hebben met de veelheid aan indrukken die op hen afkomt.
Leerlingen doen dat door zelfstandig te werken, met een eigen leermap met opdrachten.
Ze worden niet alleen cognitief uitgedaagd, maar ook sociaal, bijvoorbeeld door te leren samenwerken.
Ze zijn vanaf jonge leeftijd namelijk gewend dingen snel te snappen.
Door het aanleren van metacognitieve vaardigheden kunnen zij beter met dit soort dingen omgaan.
Zo helpt het stimuleren van het doorzettingsvermogen om niet meteen bij de pakken neer te zitten als iets moeilijk is.
Duidelijk communiceren en doorvragen als een kind iets zegt, is zijn daarom erg belangrijk.
Soms nemen ze vragen bijvoorbeeld te letterlijk of rekenen ze sommen op een onnodig ingewikkelde manier uit.