:

Compacting curriculum voor hoogbegaafden

Jules Uysal
Jules Uysal
2025-11-30 00:18:01
Count answers : 6
0
Het percentage leerlingen dat in aanmerking komt voor compacten en verrijken binnen een bepaald vakgebied, is gemiddeld ongeveer 20-30% van alle leerlingen. Sommige leerlingen blinken uit op één gebied, andere leerlingen op meerdere gebieden. Om het curriculum van een leerling te compacten moet je 50 tot 75% van de oefenstof schrappen en 75% tot 100% van de herhaling. Verrijkingsstof die meer van hetzelfde biedt, moet ook worden geschrapt. Bij het verrijken moeten richtlijnen worden gevolgd, zoals een hoge moeilijkheidsgraad en open opdrachten. Het is belangrijk om te kijken of het verrijkingsmateriaal voldoet aan deze richtlijnen en of er voldoende variatie is in vorm en inhoud. De richtlijnen voor compacten en verrijken kunnen helpen om een passend curriculum aan te bieden voor hoogbegaafde leerlingen. De website van Talent Stimuleren biedt hulpbronnen en richtlijnen voor het compacten en verrijken van curriculum voor hoogbegaafde leerlingen. Het is belangrijk om een mindset verandering te ondergaan om effectief te kunnen compacten en verrijken.
Jesse de Haan
Jesse de Haan
2025-11-17 20:12:46
Count answers : 6
0
Curriculum compacting is a method that hones in on student's specific needs in the general education classroom. We decide what specific parts of a standard a teacher should focus on and which parts they should be receiving special services. The well-known strategy of curriculum compacting is described by Reis, Burns, & Renzulli as, "the process of identifying learning objectives, pretesting students for prior mastery of these objectives, and eliminating needless teaching or practice if mastery can be documented," Approximately 40-50% of traditional classroom material could be eliminated for targeted students in one or more of the following content areas: mathematics, language arts, science, and social studies. When teachers eliminated as much as 50% of the regular curriculum for gifted students, the out-of-level postachievement test results in reading, math computation, social studies, and spelling were positively affected. The National Research Center on the Gifted and Talented has shown the effectiveness of curriculum compacting in meeting the needs of gifted students. Ninety-five percent of the teachers in their study successfully identified high-ability students and documented their strengths. For those areas not mastered, 80% of the teachers could document those, list appropriate instructional strategies for students to demonstrate mastery, and determine an appropriate mastery standard.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer