:

Emotionele ontwikkeling hoogbegaafde kinderen

Sebastiaan van Tours
Sebastiaan van Tours
2025-11-16 19:09:16
Count answers : 7
0
Hoogbegaafdheid en versnellen in het onderwijs zijn complexe onderwerpen die zowel cognitieve als emotionele aspecten omvatten. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen deze aspecten en een stimulerende leeromgeving te creëren die aansluit bij de unieke behoeften en mogelijkheden van elk hoogbegaafd kind.
Merel Pratt
Merel Pratt
2025-11-16 17:55:07
Count answers : 2
0
Sommige hoogbegaafde kinderen hebben juist een duidelijke voorsprong op sociaal en emotioneel vlak. Ze zijn vaak overgevoelig voor het leed van anderen en voor opmerkingen van klasgenoten en voelen haarfijn aan wat er gaande is in een bepaalde situatie of tussen mensen. Hoogbegaafde kinderen met een cognitieve voorsprong ervaren vaak problemen in de omgang met leeftijdsgenoten. Sociaal emotionele achterstand Sommige hoogbegaafde kinderen hebben een achterstand op sociaal-emotioneel gebied. De sociaal-emotionele ontwikkeling kan ook stokken doordat een kind psychische problemen heeft. Als opvoeder doe je er goed aan om jouw kind in contact te brengen met ontwikkelingsgelijken.

Lees ook

Hoogbegaafdheid herkennen bij peuters

Hoogbegaafde peuters zijn vaak snel uitgekeken op nieuw speelgoed en hebben behoefte aan uitdagende Lees meer

10 tekenen van hoogbegaafdheid bij kleuters

Hoge nieuwsgierigheid en een verlangen om te leren. Vroeg ontwikkelde taalvaardigheden en een uitge Lees meer

Sanne Willems
Sanne Willems
2025-11-16 16:17:15
Count answers : 7
0
Het is een vooroordeel dat hoogbegaafde kinderen sociaal en emotioneel achterlopen bij hun leeftijdgenoten of dat zij op zijn minst toch wel problemen hebben met hun sociale en emotionele functioneren. Er zijn kinderen die voorlopen in hun sociale en emotionele functioneren, maar er zijn ook kinderen die zich leeftijdsadequaat ontwikkelen. Er zijn kinderen die problemen hebben op dit gebied, maar er zijn er ook voor wie dit helemaal niet geldt. Het merendeel van de onderzoeken toont dat de sociale en emotionele ontwikkeling van deze kinderen net zo stevig of kwetsbaar is als die van alle andere kinderen.