Hoogbegaafd en leren- leren

Hoogbegaafd en leren- leren gaan in veel gevallen niet goed samen. Zeker niet wanneer basisscholen onvoldoende aandacht besteden aan hoogbegaafdheid en geen aangepaste lesstof bieden. En dat is niet heel gek…

Wanneer bijna alles op school vanzelf gaat en je weinig tot geen inspanning hoeft te leveren, leer je onvoldoende hoe je moet leren. Andere kinderen lopen op school tegen moeilijkheden aan, krijgen hulp en leren hoe ze hiermee om moeten gaan. Zo leren ze tijdens de acht jaar op de basisschool een flink aantal strategieën die ze kunnen inzetten bij het studeren. Doordat ze over het algemeen een paar keer moeten leren om een toets goed te kunnen maken, leren ze daarnaast hoe ze moeten plannen (meestal met hulp van de ouders en/ of leerkracht).

Voor hoogbegaafde kinderen gaat dit niet op. De lesstof op school is te gemakkelijk waardoor ze niet tegen moeilijkheden aanlopen. Hierdoor leren ze niet omgaan met frustraties, leren geen hulp vragen en leren ook geen strategieën die je nodig hebt om te kunnen studeren. De toetsen die aangeboden worden zijn meestal zo makkelijk dat één keer lezen genoeg is. Dus plannen hoeven ze ook niet. En dan komen ze op het voortgezet onderwijs en wordt alles ineens een stuk lastiger. Er wordt veel meer huiswerk opgegeven en bij de toetsen is één keer lezen niet genoeg. En dan ontstaat er weerstand, want dit is niet leuk en al helemaal niet de bedoeling. De uitdagende lesstof is over het algemeen interessant, maar dat je er iets voor moet doen is een heel ander verhaal. En dat is ook logisch want ze weten niet hoe het moet. Ze hebben tenslotte niet -zoals de rest van de klas- acht jaar lang geoefend in het plannen, hulp vragen, omgaan met frustraties en ga zo maar door. En dus ligt er een grote en belangrijke taak bij de ouders en de leerkrachten. Biedt de kinderen uitdagende lesstof zodat ze tegen moeilijkheden aanlopen en dus moeten gaan leren en geef ze tegelijkertijd de ondersteuning die ze nodig hebben. Er zijn veel tips te vinden in het boek ‘Slim maar…’ van Peg Dawson en Richard Guare. Daarnaast is heel belangrijk om ook aan de slag te gaan met de mindset. De kans is namelijk groot dat het kind last heeft van ‘statische gedachten’. In dat geval kun je samen plannen en oefenen wat je wilt, maar zal het kind het niet vanzelf oppakken. Zie hiervoor het stukje ‘mindset‘ op deze website.

Hieronder is een planningsformulier te vinden voor open opdrachten die veel tijd kosten. Vul de planning samen in begeleidt het kind tijdens de uitvoeringsfase. Zo breng je structuur aan in het proces en doorloop je alle stappen die nodig zijn om tot een goed eindresultaat te komen. En vergeet vooral niet  per stap af te spreken wanneer het klaar moet zijn!

Planningsformulier voor een lange termijn project

Stap 1: kies het onderwerp

Wat zijn mogelijke onderwerpen? Wat vind ik leuk aan dit onderwerp? Wat vind ik er niet leuk aan?
1
2
3
4
Definitieve keuze:

 

Stap 2: bepaal welke materialen je nodig hebt

Welke materialen of informatie heb je nodig? Waar zijn die te krijgen? Wanneer ga je die halen?
1      
2      
3    
4    

 

Stap 3: bepaal project taken en data

 Wat moet je doen? (Noteer elke stap in de juiste volgorde) Wanneer doe je dat? Vink af als het klaar is
Stap 1:    
Stap 2:    
Stap 3:    
Stap 4:    
Stap 5:    
Stap 6:    
Stap 7:    
Stap 8:    
Stap 9:    
Stap 10:    

 Planningsformulier uit ‘Slim maar…’ van Peg Dawson en Richard Guare

Getagd met , , , , ,
Geplaatst in (hoog)begaafdheid, Nieuws & blog